jan 21 2011

TRON Örökség

Megnéztem a tavalyi év legjobban várt kult-filmjét a TRON-Legacy-t. Több haverommal néztük együtt az IMAX moziban, és ahányan voltunk, annyi vélemény született a filmről és az élményről, amit ez a szuper filmszínház nyújtott, vagy nyújthatott volna.

 

 Én teljesen más szemmel nézhettem az új TRON-t, mint a többiek. Az első filmet valamikor öt éves koromban láthattam először, és biztos nagyon tetszhetett is a sok neon csík, meg frizbi, mert valahogy időről időre előkerült a történet. Két-három évente felbukkant a kazettás polc mélyéről a film, és a tizenhetedik születésnapomra megkaptam a könyvet is, amit azóta nem is tudom, hogy hova súvasztottam el. Mindenesetre, fiatal korom ellenére (vagy épp amiatt) heves érdeklődést mutattam a digitális világ iránt, ami csak a játékról, és a hatalomról szól; bármi felépíthető benne, és nincsenek határai. Csodálatos hely lehet egy ilyen, ahol minden a saját képzeleted szülötte, és nincs "talán", csak igen és nem, csak 1 és 0. Nincsenek kérdések, csak válaszok, és minden választ én adok.

Most vissza a földre...a TRON Örökség története ott folytatódik, ahol a TRON 1982-ben végetért. Az első húsz perc arról szól, hogy mi történt ez alatt a 28 év alatt. Ez azért egy kicsit unalmas, de kibírható. Innentől még egy óra negyven percen keresztül tart a film, és akkor véget ér. A történetről egy betűt sem szeretnék írni, ennek a mozinak nem ez a lényege. Nem is ajánlanám senkinek, mert nagyon "kockának" kell lenni ahhoz, hogy tetszen. 1982-ben az első TRON film idején még nagyon keveseknek volt számítógépe. Az emberek 95%-a azt sem tudta, hogy mi az, hogy program. Akkoriban azt az embert, aki értett a gépek nyelvén, azt digitális mágusnak, vagy gurunak nevezték, és nagy tiszteletnek örvendett. Manapság ugyanezek az emberek más jelzőket kapnak: kocka, gyík stb. Nem túl hízelgő. Ennek a szellemiségnek a jegyében kellett a TRON alkotóinak úgy átformálni a virtuális világukat, hogy ami '82-ben vagyány volt, az 2010-ben is vagány legyen.

A TRON 2010-ben is vagány, minden idétlenségével és hibájával együtt is nagyon cool. Főleg az IMAX hatalmas vásznán nézve. Tehát az IMAX: csodálatos, szemkápráztató. Nem is írom tovább az elcsépelt jelzőket, inkább azt írom, hogy milyen volt a mozi. Imádom ezt a bazi nagy vásznat. Itthonra is akarok egyet, sőt minden háztartásba járjon egy alanyi jogon. A képnél csak egy dolog volt jobb az IMAX-ben... és az a hang. Végre egy rendes hangzás. Semmi nem volt eltúlozva, és semmiből nem volt hiány. Kiegyensúlyozott, élvezhető hangerejű a cucc, és szerintem először életemben most néztem úgy filmet, hogy a valóshoz közelítő térélményt nyújtott a film hangja.

A zenéről a Daft Punk nevű francia villanyzenei duó gondoskodott, de még hogy. Csillagos ötös. Hosszan írhatnék a zenéről, de majd inkább megkérek valakit, aki jártasabb ebben, hogy mondja el a véleményét. Engem lenyűgözött.

A végére egy-két negatívum, de csak címszavakban: A színészi játék ügyetlen. A magyar szinkron tré, és nem tudom, hogy miért nem szokunk le erről. Tessék eredeti nyelven vetíteni a filmeket, és írjunk alá feliratot, aki meg nem tud olvasni, az ne moziba járjon, hanem iskolába. Mínusz pont járhatna a több sebből vérző történet miatt is, de ez engem mélységesen hidegen hagy. A Mátrix esetében sem érdekelt, hogy van-e hiba a történetben. A végére marad a legnagyobb, ordas, rikító, ordenáré hiba, ami nem a filmben volt, hanem bennünk, mert azt hittük, hogy ha Magyarországon elmegyünk a legnagyobb, leghíresebb és legdrágább moziba, akkor az lesz a legjobb hely megnézni a TRON Legacy-t. NEM. Nekünk ez a "szolgáltatásnyújtás" dolog valahogy nem megy. Az előadás késve kezdődött (de legalább nem volt annyi reklám, mint szokott egy sima multiplexben). A film negyedénél valószínűleg lepottyanhatott ez egyik polárszűrő a vetítő elől, mert fél percre mindenki azt hitte, hogy megvakult a jobb szemére. Na mindegy, túléltük.

Na és akkor jött az, amitől a pofám leszakadt. A film közepén egyszer csak eltűnt a kép... vége, over, ennyi. Eltűnt az a 22x16 méteres, iszonyú nagy kép amire olyan kurva büszkék az IMAX-ben. A zene még ment egy darabig de nem tudtuk vizuális ingerekhez társítani, majd egyszer csak a zene is elhallgatott. Akkor 2-3 perc rezignált várakozás következett. Ezt az időt arra használtuk ki, hogy elméleteket gyártsunk, hogy vajon mi lehet annak az oka, hogy a szerencsétlen, csenevész, nyomorult kis országunk legnagyobb és legdrágább mozijában nem tud lemenni egy két órás filmvetítés hiba nélkül. Miután bebikázták a cuccot a főnök S Mercijéről, már nézhettük is tovább a "Rácsot" és semmilyen újabb kellemetlenség nem ért minket az előadás végéig.

Konklúzió??? Ha nem vagy kocka, akkor úgysem fog tetszeni, ha kocka vagy, akkor kötelező... IMAX-ben, de nem itthon, hanem Bécsben, vagy mittudomén.

Tron: Örökség (TRON: Legacy)
 
színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 126 perc, 2010 (12)

rendező: Joseph Kosinski
forgatókönyvíró: Adam Horowitz, Richard Jefferies, Edward Kitsis
zeneszerző: Daft Punk
operatőr: Claudio Miranda
producer: Sean Bailey, Steven Lisberger
vágó: James Haygood

szereplő(k):
Jeff Bridges (Kevin Flynn)
Garrett Hedlund (Sam Flynn)
Olivia Wilde (Quorra)
James Frain (Jarvis)
Michael Sheen (Castor)
Bruce Boxleitner (Alan Bradley)
Beau Garrett (Siren Jem)
Amy Esterle (Mrs. Flynn)


A bejegyzés trackback címe:

https://pergokepek.blog.hu/api/trackback/id/tr962602842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mozifan 2011.10.20. 22:16:40

Egyezik az értékelésem a bejegyzés írójával. Erre a filmre én is készültem, megnéztem (én is az IMAX-ban), szórakoztatott. A mozijegyemre rászántam a pénzem, megkaptam érte az árúcikket. Javaslatom(bár azóta digitális a vetítő cucc) premierben nézni a naptárba beírt "várós"filmeket. Az ok amiért akkor fekete volt az egyik szemed előtt a kép. Anno az imaxban a bal és a jobb szemnek is egy-egy filmkópia volt! Ezeknek szinkronban kellett futni. Ugye percenként több méternyi kópiáról van szó. Ha az egyik elszakadt, vagy meghibásodott, sima fekete blankszalaggal pótólták. Nektek nem a szemüvegetekben volt a hiba(vagy annak vezérlésében). Simán sufni-tuning módszerrel oldották meg a kópiahibát. A két-három perces szünet pedig szimpla úrjafűzés volt. Kb ennyi volt az IMAX-vetítőbe újrafűznifűzni, szinkronizálni a két filmszalagot. Azóta már digitális filmkópit vetítenek ott is. Amit viszont felvetek, én tudod mit várok: az ország első 4k-s digitális mozitermét. Erre eddig valahogy egyik mozilánc sem akar beruházni, most.
süti beállítások módosítása